Välj en sida

När trycksaker, oavsett om det är off-set eller digitalt, ska skapas börjar allt med en idé om hur det ska se ut på slutprodukten. Man vill att färger, former och budskap ska stämma överens med företagets profil, tjänster och budskap. Vilka är det viktigaste punkterna? De punkter som ett tryckeri i Stockholm väljer som viktigast är följande:

  • Typsnitt

Typsnitt förmedlare både budskap och känsla. Budskap genom det som skrivs och känsla genom typsnitt. Här kan ett tryckeri ofta hjälpa till med att hitta rätt typsnitt utifrån företagets önskemål av just vad som ska förmedlas.

  • Färger

Vilka färger kan kombineras? Vilka bör inte vara precis bredvid varandra? Hur kan färger förmedla ett budskap och känsla? Testa att göra exakt samma trycksak men med olika färger så märker du snart den stora skillnaden.

  • Filformat

Beroende på vad som ska tryckas behövs olika filformat. I kontakt med ett tryckeri kan de förklara vilka filformat som fungerar samt i viss måna konvertera bilder så att de kan användas i rätt filformat.

  • Storlek

Det är i princip bara visitkort som har en fast storlek. Allt annat kan skapas i flera olika storlekar vilket även det skapar olika känsla och möjlighet till tryck. En stor sak kan exempelvis har större text vilket öppnar upp för mer information. Men det kan även se rörigt ut.

Även andra faktorer

Självklart kan det finnas fler punkter än vad just detta tryckeri i Stockholm nämner. Däremot är detta de största och mest övergripande punkterna som till mycket stor del påverkar hur trycksaken kommer att upplevas av de personer som ser och använder den.

Ta hjälp om du inte är expert

Som inom alla branscher är det bästa att ta hjälp om man inte själv har kompetens. Personer som jobbar på tryckerier har både kunskap inom grafisk design och vad man bör tänka på beroende på vad trycket ska appliceras på. Vid större beställningar kan till och med denna utformning ingå i priset.

Blir du inte nöjd?  – Välj ett annat tryckeri. Bara i Stockholm finns över 100 företag listade på Eniro inom området.

Kom ihåg att alltid be om förhandskontroll (utkast) på den grafiska profilen så att du är helt nöjd innan det går på tryck. I vissa fall kan det även vara tryggt att först trycka upp ett exemplar innan man väljer att trycka upp hela uppsättningen.

Vilken känsla vill du förmedla?