Adwords har gjort det möjligt för företagare att nå ofta stora grupper människor som letar efter en tjänst eller en produkt vid ett givet tillfälle. I och med att man som företag kan synas just i det tillfälle som kunden efterfrågar tjänsten, eller åtminstone visar ett intresse för den, så är konverteringsgraden hög i jämförelse med traditionella marknadsföringskanaler.
Andra fördelar är att du kan mäta hur dina annonser presterar väldigt väl. Du kan se det antal som har visat din annons, och hur många som har klickat på den. Genom att ställa in ett konverteringsvärde som baserar sig på tidigare data är det även möjligt att se din ROI. Det här kan jämföras med att placera en annons i en lokaltidning, till exempel – där finns det knappast samma möjligheter att mäta prestationen. Inte heller med radio eller TV finns de möjligheterna.
Men så är det också två typer av marknadsföring. Att marknadsföra på Adwords (i sökresultaten, och inte i displaynätverket) handlar ofta i högre grad om att konvertera snarare än att öka medvetenhet. Det företag som köper annonsplats på en populär TV-kanal på bästa sändningstid, gör det kanske till större del i syftet att göra människor medvetna om varumärket och att etablera, eller bibehålla, en stark plats på marknaden.
För att lyckas med Adwords krävs konverterande annonser. Din CTR, eller click-through-rate, ligger (tillsammans med en rad andra, mer betydande faktorer) till grund för din Quality Score, som i sin tur styr hur mycket du betalar per klick. När du söker på ”Redovisningsbyrå i Stockholm” så kommer det upp sju annonser på förstasidan – och vissa har satsat mer än andra på annonsens utformning. En bra url hjälper för att få besökare att klicka, i det här fallet är redovisningsbyrån.nu ett bra domännamn.
Annonserna
Den tjänst som placerar sig högst vid en sökning på ”redovisningsbyrå i Stockholm” är en digital byrå som troligtvis medvetet har optimerat annonsen för sökordet. Samtidigt finns en exakt matchning av ordet bara i title, och inte i description. Visserligen är ord som ”redovisning” och ”redovisningsbyrå” fetade – men hade man haft ”redovisningsbyrå i Stockholm” även i description hade det kunnat öka CTR:en. Åtminstone är det vad många tror. Detta eftersom man sticker ut lite gentemot konkurrenter som inte gör det. Gemensamt för många är att de inte utnyttjar det antal tecken man får ha i beskrivningen.
- Funderar du på att investera i aktier eller fonder? - 11 november, 2022
- Köp eller sälj guld hos Guldexperten - 30 augusti, 2021
- Då bör du inte ta lån utan UC - 25 februari, 2021
Senaste kommentarer